1396-08-22 08:26

 

اگر شما به ام اس نوع پیشرونده ثانویه مبتلا هستید این مطلب را بخوانید.

 

در مطلب پیشین در مورد ام اس نوع پیشرونده و سه نوع مختلف آن توضیح دادیم و گفتیم که در بین انواع پیشرونده ام اس، نوع پیشرونده ثانویه از هم رایج تر است و نیز علت این نامگذاری را توضیح دادیم. حال می خواهیم در مورد این نوع ام اس بیشتر صحبت کنیم.

با نگاهی متفاوت ام اس نوع پیشرونده ثانویه به چند فرم دیگر تقسیم میشود. مبنای این تقسیم بندی بروز یا عدم بروز حمله بیماری یا فعالیت بیماری در MRI و یا وجود پیشرفت علائم بیماری است. بطوریکه اگر حملات بیماری روی دهد و یا MRI فعالیت بیماری را نشان دهد به آن ام اس فعال و در غیر اینصورت غیرفعال می گویند و اگر بصورتی تدریجی بدتر شود به آن ام اس با پیشرفت و در غیر اینصورت بدون پیشرفت گفته میشود. حال ممکن است بپرسید اهمیت این تقسیم بندی ها چیست؟

اهمیت این تقسیم بندی ها در انتخاب دارو و یا روش های درمانی مناسب برای هر فرد مبتلاست. یقیناً درمان فردی که بیماریش نه حمله ای ایجاد میکند و نه پیشرفتی، با فردی که هم حمله تجربه میکند و هم پیشرفت بیماری را بسیار متفاوت است.

حال ممکن است سوال کنید که آیا شما به عنوان فرد مبتلا به ام اس نقشی در این خصوص می توانید داشته باشید یا خیر. واقعیت این است که بیماری هزار چهره ام اس در هر فرد سیر متفاوتی دارد و شاید نتوان زیاد در آن دخل و تصرف کرد اما بدین گونه هم نیست که هیچکس نتواند هیچ نقشی داشته باشد.

 

چگونه می توانید بر سیر بیماری خود اثر گذار باشید

همانطورکه بارها و بارها گفته ایم و نوشته ایم، عواملی هستند که می توانند حملات بیماری ام اس را کاهش یا افزایش دهند. شما به عنوان فرد مبتلا لازم است که این عوامل را بشناسید و سعی کنید آنها را در زندگی به کار ببندید تا اثر مثبتی بر سیر بیماریتان داشته باشید. بر اساس شواهد موجود رعایت موارد ذیل می تواند اثر مثبتی بر بیماری شما داشته باشد.

1-   حتی الامکان استرس های روحی را از خود دور کنید. برای این کار لازم است حساسیت ها و سخت گیری های نابجا را از تفکر خود بزدائید. توقعات و انتظارات خود را از خود و دیگران کاهش دهید. در صورت لزوم از همکاران روانپزشک یا روانشناس و مطالعه کتاب های مفید کمک بگیرید.

2-   ورزش را در برنامه زندگی خود بگنجانید. صد البته در انتخاب رشته ورزشی باید به توانمندی های خود توجه کنید و با پزشکتان مشورت کنید. پیشنهاد ما به شما ورزش aerobic است که هم به تناسب اندام (Fittness) شما کمک میکند و هم عضلات شما را برای کار بهتر آموزش میدهد. ورزش یوگا، تمرکز و تعادل شما را بهتر میکند و آرامش بیشتری به شما میدهد.

3-   از مصرف دخانیات به هر شکلی پرهیز کنید.

4-   تغذیه سالم داشته باشید. میوه جات و سبزیجات تاره بصورت روزانه مصرف کنید- از مصرف نمک، چربی، شیرینی زیاد و مواد غذائی حاوی نگهدارنده ها پرهیز کنید. مصرف ماهی را فراموش نکنید.

5-   مصرف ویتامین D را جدی بگیرید. میران ویتامین D خونتان را اندازه گیری کنید و در صورت کمبود، زیر نظر پزشک معالج، آن را اصلاح کنید.

 

موفق باشید.

نظر شما